Krokvannsrunden

Skrim på vinteren sett fra drone

skrimski gul10 km ca 230 høydemeter

Den mest populære skituren på Skrim, og ikke uten grunn. Variert og flott terreng, fine steder for rast og akkurat passe lengde gjør denne runden til et opplagt valg.

Turbeskrivelse:
Med utgangspunkt fra parkeringen på Skrim syd følges Danskeløypa et lite drag over myrene før man farer nedover mot det store løypekrysset. I krysset holder du venstre mot Omholtsetra. Følg videre draget via en bratt fiskebeinsbakke oppover Svarttjerndalen under broa og til venstre i løypekrysset ved Digerhaugmyra. Herfra følger jevn stigning opp til Dulpeknatten, og langs kanten over Svarttjern hvor det er flott utsikt mot Styggemann. Her er det også solrikt, så en flott vinterdag kan det være et godt triks å ta en rast her. Videre fortsetter turen først et bratt heng, deretter i duvende terreng rundt Svarttjern (ikke ta av mot Ivarsbu) og langs Taraldsvannet til du møter en skikkelig fiskebeinsbakke. Etter å ha forsert fiskebeinsbakken går ferden videre i lettgått og nydelig terreng langs med flere vann (Mulig avstikker nedom Kroktjern for rast (Spar trærne for ytterligere kvisting, ta med sitteplate.)). Videre over Jotefjell før det bærer nedover forbi Grønnvannet (Grønnlibakkane) og Darrebu til stikrysset ved Omholtsetra (pass på, krapp sving!). Her kom du motsatt vei tidligere så nå følger du bare samme vei tilbake til parkeringsplassen. Som alle rundturer kan du selvsagt gå motsatt vei, og ved å ta en titt på løypeprofilen under kan du selv vurdere hva som passer for deg.

Kart:
Vi har laget et eget vinterkart for Skrim med alle løypene inntegnet. Kartet finner du her.

Variant: Etter å ha passert Krokvann og Øyangen kommer du til et løypekryss hvor du får muligheten (til høyre) til å ta svingen innom Omholtfjell (ca1,5km lengre). Ved å følge denne runden kommer du inn på Krokvannsrunden igjen rett ved Darrebu.

Her kan du laste ned et GPS-spor for turen.