Sykkelturer landevei

Lampeland-runden

landevei roed 134km 1900 høydemeter

Om du setter kursen nordover etter å ha trillet ned fra fjellet (forsiktig, dårlig asfalt ned til Passebekk) så har vi satt sammen Lampeland-runden som er drøyt 13mil. Runden er relativt flat og lettsyklet med unntak av turen tilbake opp på fjellet, og partiet fra Fiskum og over til Lågendalen. Fra Passebekk følges veien nordover til du møter hovedveien ved Efteløt. Ta til høyre og følg veien i ca 700m for å ta av til venstre i det du har krysset Lågen.

Veien ved Hvambsia går i idylliske og landlige omgivelser, og ender nok en gang i hovedveien. Denne gangen tar du til venstre og triller over lågen før du tar av mot Heistadmoen, hvor idyllen fra Hvambsia fortsetter. Fortsett videre mot Skollenborg, deretter mot Fiskum på litt mer traffikerte veier. Ved Fiskum drar det seg til litt da du følger gamleveien til Kongsberg. Denne stiger jevnt og trutt, men akkurat i det du skal slippe deg ned til Kongsberg så leder vi deg inn på en perle av en vei som fortsatt stiger jevnt, men har minimalt med trafikk og byr på flotte omgivelser. Når du til slutt kommer deg over toppen venter en bratt utforkjøring til Lågendalen, og fra nå av er det veldig flatt, veldig lenge. Følg dalen nordover, etter hvert langs hovedveien til Lampeland, hvor du kan ta en fortjent rast. Etter å ha fylt lagrene fortsetter du nordover før du krysser Lågen nok en gang og setter kursen sydover. Etter nok en gang å ha krysset hovedvei og lågen er det et skikkelig fartsstrekke som ligger foran deg i form av paddeflatt terreng frem til Kongsberg. I Kongsberg velger vi minste motstands vei, og fortsetter mot Skollenborg, og videre langs hovedveien nedover dalen frem til avkjøringen mot Hvambsia, hvor du tar av og fortsetter motsatt vei av det du kom tidligere på ruta.

Herfra følger du samme vei som tidligere tilbake til utgangspunktet. God tur!

Profil lampelandrunden

Løypeprofil Lampelandsrunden

Last ned GPX-fil for bruk i din sykkelcomputer