Sykkelturer grusvei

Skrim rundt

Utsikt mot Styggemann fra demningen i sydenden av Mykle

grusvei sort81km 1600 høydemeter

Å ta turen rundt hele Skrim-massivet byr på stor variasjon av opplevelser og terreng. Dette er imidlertid en lang og tidvis krevende runde, så sett gjerne av dagen, eller del turen opp i to deler med overnatting underveis. Det er flere steder som egner seg for overnatting på runden.

Vi starter fra parkeringsplassen Skrim syd, og sykler gjennom hyttefeltet for å slippe oss helt ned til bunnen av dalen. Vi følger deretter asfalten nordover, men når vi treffer på hovedveien tar vi til høyre, krysser Lågen, og tar deretter til venstre opp Hvambsia. Denne rolige veien gir oss anledning til å oppleve Lågendalen på sitt fineste. Vi tar til venstre på hovedveien, triller over Lågen og tar til høyre i retning Heistadmoen. Nesten umiddelbart etter å ha tatt av fra hovedveien skal du ta av til venstre på grusvei, og nå starter en lang oppoverbakke mot Raje. Den første delen (drøyt 2km) er brattest, deretter legger veien seg noe. Det er flere grusveier i området så å ha lastet ruten ned til en sykkelcomputer er til god hjelp for å finne frem. Pass også på dyrelivet i området. Det er flere setre, og mye beitende sau i området. Etter hvert kommer det et lite parti med kjerrevei, men det byr ikke på nevneverdige problemer, og kan enkelt sykles. På veien mot Raje rager Skrimfjella høyt over oss, og når vi kikker opp på dem så skjønner vi hvorfor utsikten er så flott der oppe. Mulighetene for å ta en tur til Styggemannen fra denne siden eksisterer jo, så hvorfor ikke ta turen fra denne siden en gang? Men vi skal videre, og ferden tar oss forbi Ravalsjø, langs fine og godt vedlikeholdte grusveier. Nå venter imidlertid turens mest kronglete parti, først fortsetter vi rett frem på en mindre grusvei som er relativt bratt før vi skal inn på en gammel sti fra vikingetiden. Dette partiet er kronglete, og vanskelig å sykle. Det er dessverre eneste måten å komme seg rundt Skrimfjella på, så hold ut. Stien er ca 2km lang, og det den mangler i syklebarhet tar den igjen med historikken som det henvises til via de mange skiltene
Vel ute på grusveien igjen følger vi Finvollvannet og dalføret nedover noen kilometer før passering av en bom, og tar hardt til venstre. Først bratt mot Økteren og senere mot Hoppestul. Etter å ha klatret første bakken får vi en liten nedkjøring som også byr på flott utsikt over Økteren. Vi forserer neste bakke, og ved gården «Brekke» tar vi av og lokaliserer stien bak gården. Dette terrengpartiet er helt gret å sykle med terrengsykkel, men mer besværlig med en ren grussykkel. Fortvil ikke, for partiet er ikke mer enn en drøy kilometer. Tilbake på grusveien får vi etter hvert Ramsvann på venstre side, og utsikten mot Skrimfjella er verdt å ta med seg. Etter en liten klatring triller vi ned mot, og langsmed Mykle sydover. I sydenden av Mykle ligger demningen som danner Mykle, og byr på nok et flott syn mot Skrimfjella. Vi triller videre sydover, men skal nok en gang svinge krapt til venstre og denne gangen for å komme oss tilbake til mer kjente trakter. Veien tar oss forbi Raudberen (rastemulighet), en lang rettstrekke og turisthytta Presteseter før vi triller nedover mot Surliveien. Vi triller ikke helt ned, men tar av til venstre på bomvei som vi følger gradvis oppover til vi blir tvunget ut på asfalten. Et parhundre mer videre kan vi ta inn til venstre og ta fatt på dages siste klatring.
Etter en tur som denne kan man reflektere over hvor mye forskjellig man kan oppleve i løpet av en dag på sykkelsetet. Denne turen byr etter vår oppfatning på en flott variasjon i form av ulikt kulturlandskap, god utsikt og flotte naturopplevelser. Kanskje så du skogens konge på turen? Det gjorde i alle fall vi to ganger da vi testsyklet.

profil skrimrundt

Last ned GPX-fil til din sykkelcomputer