Sykkelturer grusvei

Tour de Treschow

Utsikten utover Økteren

grusvei sort88km 1989 høydemeter

Denne turen tar deg på en skikkelig rundtur i Treschows skoger, syd for Skrim. I likhet med Myklerunden kan de ekspedisjonslystne dele opp turen med overnatting underveis. Det er tre terrengpartier på denne runden, men de er ikke lange, og gir tilgang til mengder med flott sykling.

Fra P-plass Skrim syd slipper vi oss ned, men svinger innom «pynten» istedenfor å ta veien rett ned til bommen. Når vi ankommer Surliveien tar vi til høyre og triller vi nedover asfalten minste motstands vei. Etter snaue 8km er nedoverfesten over, og vi skal nå gjøre opp for all trillingen nedover. Vi skal nemlig opp bomveien i retning Presteseter, på Presteseterveien. Vi passerer Presteseter og kommer til en skikkelig lang rettstrekke, som varer helt til vi får Raudberen på venstre side. Her er det mulig å raste hvis det passer med dine planer. Etter Raudberen går det jevnt nedover til bomstasjonen for Presteseterveien. Her tar du brått til høyre, og det går nå slakt oppover retning Mykle. Etter ca 1,5 km deler veien seg, og du skal holde til venstre over Mykleelva. Herfra er det bare å følge grusveien uten å ta av i bølgende terreng med Mykle, og deretter Ramsvann på høyre side, med Skrimfjella til stede i bakgrunnen. Mange flotte fotomuligheter på dette strekket altså. Grusveien ender i en rundkjøring, hvor du kan fortsette ut i terrenget. Dette partiet er mulig å sykle, men det er uansett ikke så veldig langt om du velger å trille sykkelen (ca 1,2km). Du kommer ut fra terrenget ved en gård langsmed Hoppestulvegen. Følg veien til venstre nedover mot Økteren, og videre rett frem. Terrenget er uendret, dvs. at det går opp og ned hele tiden. Ved enden av Økteren kommer det en lengre nedkjøring som tar deg til Luksfjellvegen. Her er det veldig flott, og helt sikkert mulig å raste her en sommerdag. Foran deg venter nemlig en lang og jevn stigning langs Besstulelva. Her gjelder det å finne riktig tempo oppover, siden stigningen varer og rekker. Etter en liten letning i stigningen ved Besstultjern så kommer en ganske bratt stigning opp den siste biten. Oppe på toppen kommer en (altfor) kort utforkjøring. Her får du en flott utsikt over Økteren som du straks har kjørt helt rundt. I bunnen av utforkjøringen kommer du inn på Hoppestulvegen du kom ned litt tidligere på dagen, og nye seige bakker venter deg. Du følger veien til den slutter og du kommer inn på et terrengparti rett til høyre for den nybygde driftsbygningen. Terrenget er også her relativt lettsyklet, og etter hvert går det nedover før du først kommer inn på en kjerrevei, deretter ankommer du en grusvei hvor du tar til høyre. I dette området sykler du langs en rekke med mindre vann, hvor det er en rekke overnattingsmuligheter. Denne delen er veldig lettsyklet, og det har du fortjent etter de krevende partiene forut. Veien vender litt etter litt sydover og Mykle dukker opp på høyre side. Du følger veien et godt stykke langs Mykle, før du rett etter at du har passert en bro tar opp til venstre (snaue 75km inn i turen). Her går det igjen slakt oppover, så finn farten din. Ved veikryss etter ca 77km så skal du opp til høyre. Flere flotte vann passeres, og om du er sliten så kan den vakre naturen distrahere tankene dine på en flott måte. Nå nærmer tredje og siste terrengparti seg, og her vil nok de aller færreste være i stand til å sykle. Ta av ved tydelig blåmerket løype, og fortsett på sti, etter hvert oppover. Pass på å snu deg et lite stykke opp, da du får en flott utsikt over Velene og Skrimfjella. Oppe på toppen følger du stien på en slags hylle til du ankommer Bjørnetjern og en ny grusvei (partiet er ca 1km). Herfra og inn er det bare sjarmøretappen som gjenstår, og det går etter hvert bratt nedover fra Bjørnetjern. Ved Surliveien tar vi første vei til venstre og tar fatt på den aller siste stigningen for dagen opp til P-plassen. Etter denne turen vil anbefaler vi at du får deg noe godt å spise og drikke, det har du virkelig fortjent!

profil TDT

Last ned GPX-fil til din sykkelcomputer