Sykkelturer grusvei

Myklerunden

Utsikt mot Styggemann

grusvei roed57km 1338 høydemeter

Dette er en skikkelig godbit av en runde, og den opplagte runden rundt vannet Mykle. Vannet ligger syd for Skrim, langt inne i Treschows skoger. Du kan du velge å kjøre turen i ett, eller ta med overnattingsutstyr for å dele den opp og lage en liten ekspedisjon. Det eksisterer nemlig mange overnattingsmuligheter langs Mykle og spesielt ved de mindre vannene lenger nord på runden.

For å gjennomføre denne runden må du forsere tre terrengpartier, ett for å komme deg inn på veinettverket syd for Skrim, og to nord for Mykle for å koble sammen grusveier til returen sydover igjen. Hvis du benytter en vanlig terrengsykkel vil du kunne sykle mesteparten av disse terrengpartiene, men du må nok også se deg nødt til å trille sykkelen litt i de mest krevende partiene, spesielt det første partiet som starter ved Bjørnetjern. Start fra P-plassen, og trill ned til Surliveien, og sett kursen sydover på asfalten. Straks etter avkjøringen opp mot Skrim tar du av til høyre på grusvei. Du får nå en lengre og vedvarende stigning som tar deg opp til Bjørnetjern, syd for Vindoren. Her starter turens første terrengparti, og starten av terrengpartiet er kurant terrengsykling, men den siste delen ned mot grusveien er bratt og de aller fleste vil nok trille sykkelen her. Pass imidlertid på å ta to minutter for å nyte utsikten mot Skrimfjella og «Velene», vannene rett vest før du fortsetter. Ved grusveien holder du venstre, og følger til venstre i første veikryss, etter hvert nedover til du ankommer Mykle. I krysset ved Mykle går veien til høyre rett nordover. Om du er på dagstur kan det være kjekt å ta en rast langs Mykle, det er nemlig flere flotte steder. Helt nord er det til og med et lite område som er strandlignende. Nord for Mykle blir det litt motbakker igjen, før du passerer flere mindre tjern med tilhørende overnattingsmuligheter om du har planlagt å dele opp turen. Ved Buvann skal du holde venstre inn på en Kjerrevei, og etter hvert mer sti-lignende terreng som går oppover. Når det flater ut blir terrenget også mer lettsyklet og du kommer straks ut på grusvei igjen. Du skal imidlertid ikke lengre enn et parhundre meter før du på ny skal inn i terrenget, denne gangen ved en gård. Snik deg forbi og ned skråningen til høyre for gården, og du kommer inn på en løype antageligvis kjørt opp av en ATV. Et parhundre meter til og vips så er du ute på grusvei igjen. På dette tidspunktet har du forsert alt av terrengpartier på turen, nå er det kun grusvei videre. Første større vann du kommer til er Ramsvannet (se bilde), hvor du får et flott glimt av Styggemann. Etter stigningen ved Ramsvann går det lett og raskt langs Mykle til sydenden av vannet, og demningen som regulerer vannet. Vi krysser Mykle-elva, og fortsetter syd før vi brekker hardt venstre og starter en ny stigning. Ved passering vannet Raudberen er det en flott rastemulighet, og dette flotte stedet er et godt påskudd for en fot i bakken. Neste punkt på menyen er en lang rettstrekke oppover. Er du sliten er dette selvsagt litt demotiverende, men vi nærmer oss slutten på turen, så det er ingen vits i å henge med hodet. Etter passering presteseter går det nå slakt nedover, men vi passer på å ta til venstre før vi er helt nede i dalen. Vi følger nemlig grusveien Presteseterveien nordover i retning utgangspunktet. Veien ender opp på Surliveien og vi avslutter likegodt med klatringen opp grusveien til utgangspunktet på parkeringsplassen.